DEL

Nej, DS4 Crossback er ikke en offroader. Det kan godt være, at den – på en god dag – ligner en af tidens meget populære mini-SUV’ere, men bare fordi den er lidt højere, og er pyntet med mere plastik i forhold til basismodellen, gør det den altså ikke til en offroader. DS4 Crossback ér og bliver en ganske almindelig lille personbil. Hverken mere eller mindre. Eller jo; den ér faktisk mere. Den er nemlig, som den står her, mere end 100.000 kroner dyrere end den “almindelige” Citroën C4 som DS4 er mere end nært beslægtet med.

Hvorfor så meget dyrere?

Og hvad er det så, det er, der gør, at DS4 Crossback skal koste så meget mere? Det er faktisk et ret godt spørgsmål. Umiddelbart er der nemlig ikke rigtig noget, der retfærdiggør prisforskellen. Motormæssigt er de identiske. Der ligger en 130 hestes trecylindret brumbasse i begge varianter, og de kan begge fås med det ekstraudstyr, der er vinget af på testbilen her. Den eneste forskel er umiddelbart, at på DS4 Crossback har spejlhusene en anden lakering, frihøjden er hævet en lille smule, og så har den lidt mere plastik på karrosseriet.

Hvorfor de døre?

Det er sikkert gjort i den bedste mening, men jeg kan ikke lade være med at hæfte mig ved, at franskmændene stadig ikke har lært at konstruere kopholdere, der rent faktisk kan holde en kop, en flaske eller en dåse. Sådan blev det heller ikke denne gang. Og så er der bagdørene. Designet er der ikke noget i vejen med. Dørene har fået sådan en spids kant, og det ser super godt ud. Der er bare det lille problem, at den spidse kant rammer mor eller far i maven, når døren skal åbnes for bettefisen omme på bagsædet. Som om det ikke er nok, så er dørens design faktisk direkte årsag til, at ruden i døren ikke kan åbnes.

Hvorfor ingen sikkerhedsudstyr?

Navigationen i den lækre syvtommer store touchscreen er standard. Menuen i skærmen er logisk at finde rundt i, og så er den ganske hurtig. Hvad angår udstyret, så undrer det mig en del, at bilen ikke har synderligt meget sikkerhedsudstyr som standard. Hvis jeg vil have vejstribealarm kan det kun lade sig gøre, hvis jeg samtidig bestiller lædersæder til bilen. Automatisk nødbremse er en by i Rusland, og skal jeg have blindvinkelalarm, må jeg punge ud med 45.000 kroner, fordi den option kun fås i forbindelse med en anden pakke.

Hvorfor det store rat?

Jeg sidder noget nær perfekt i førersædet. Nu er jeg jo en stor mand på 115 kg, og det er ikke altid lige behageligt i mindre biler, men her er undtagelsen, der bekræfter regelen. Dog hæfter jeg mig ved, at rattet er næsten lige så stort som i en varebil. Et mindre rat havde været mere passende. Lad mig sige det på den måde, at bilen faktisk styrer præcist nok, men jeg får ingen følelse af, at jeg sidder i en lille bil med et sportsligt look. Det skal selvfølgelig ikke være en gokart, men af og til har jeg faktisk den følelse. Især når jeg forcerer huller i vejene eller vejbump er det som om der godt kunne ske nogle forbedringer.

Hvorfor ikke vælge den?

Den trecylindrede 1,2 turbobenzinmotor gør det faktisk ganske godt. Nøjagtig som alle andre trebenede larmer den lige rigeligt når den får fuld pedal, men det synes jeg faktisk ikke gør noget negativt i dette tilfælde. DS4 Crossback må gerne brøle lidt når den kommer kørende – det kan dens look sagtens bære. Den sekstrins manuelle gearkasse er også godkendt, men om jeg ville vælge en DS4 Crossback, hvis jeg stod og manglede en lille offroad look a like er en anden sag. Det tror jeg faktisk ikke. Jeg er ret sikker på, at jeg ville se om ikke jeg kunne spare lidt mere op, og så bruge ganske få tusind kroner mere og så vælge en Volvo V40 Cross Country. Den har jeg ærligt talt mere fidus til.

DS 4 PureTech 130 S&S Crossback

Pris: kr. 412.370.- DS4 fås fra kr. 306.870.-
EU-miks: 19,6 km/ltr.
Motor: 1,2 – tre cylindre turbobenzin
Ydelse: 130 hk ved 5500 omdr./min.
Moment: 230 Nm ved 1750 omdr./min.
Topfart: 198 km/t
0-100 km/t: 10,8 sek.
Bagagerum: 385 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 427/181/152 cm

Kommentarer