DEL

Den 17. august 1966 overværede næsten 400 journalister præsentationen af den nye Volvo 144. Det skete i centrum af Göteborg. Præsentationen foregik ved, at man hævede en skillevæg, bag hvilken der ventede tre forproduktionsenheder af den nye bil. Der havde gået rygter om en ny Volvo-model i flere år, og det, journalisterne nu omsider fik at se, var en robust og moderne bil.

Biograf måtte evakueres

De biler, der blev brugt til fremvisning blev aftenen før – skjult i store trækasser – sat på plads af en kran. Det var meningen, at det skulle ske så diskret som muligt, men det viste sig at være vanskeligt, fordi en omfattende menneskejagt var i gang efter to politimordere. Der var udsendt landsdækkende alarm, og da trækasserne blev løftet op til udstillingslokalerne, fik politiet et tip om, at de to flygtede måske havde gemt sig blandt publikum i en tilstødende biograf, som man var nødt til at evakuere.

Funktionaliteten i centrum

Volvo tog hul på produktionen af 144 den 19. august 1966, altså to dage efter præsentationen. I 1967 blev den todørs 142 introduceret, og i 1968 startede produktionen af 145 stationcar. 140-serien passede godt til de tendenser, der var fremherskende i 1960’erne, hvor funktionaliteten var i centrum. Den var rummelig indvendig med store ruder. Designets rene og enkle linier var et udmærket eksempel på Skandinavisk design, som er mindst lige så populært i dag.

Med frontmotor og baghjulstræk

Volvo 140-seriens design var konventionelt med motoren foran og træk på baghjulene. I starten var modellen udstyret med den gennemprøvede, firecylindrede, 1,8 liter B18 motor fra Amazon, der ydede 75 hk DIN – eller 96 hk DIN med dobbelt karburator. Senere blev den udstyret med den to-liters B20 motor, der ydede 82 hk respektive 100 hk DIN. Fra 1971 og frem var der også udgaver med elektronisk benzinindsprøjtning og en ydelse på 120 hk DIN.

Første Volvo med millionsalg

Da produktionen af 142, 144 og 145 ophørte i sommeren 1974, havde 1.251.371 biler forladt samlebåndet. Modelserien blev den første Volvo, der rundede millionen, og den var med til at etablere svenskerne som international aktør på bilmarkedet.

Kommentarer