DEL

M. Det kan vel ikke blive mere diskret, men ikke desto mindre, så betyder M, når vi snakker BMW, en hel del. M er BMW’s navn for den sportslige afdeling, så når vi siger BMW og der så er endnu et M i navnet, så ved vi, at der er tale om en BMW der kan noget mere end en BMW ellers har for vane. Det hele begyndte i 1972, hvor en flok ingeniører i München havde fået til opgave at bygge en sportslig BMW til banekørsel. Den fik modelnavnet BMW 3.0 CSL, og den fik så stor succes, at tyskerne også ville konstruere en gadebil med endnu flere muskler. Den kom seks år efter og fik modelnavnet M1.

Succesen blev skabt med stor coupé

M1 var dog stadig for meget racerbil med sine 377 hk og 3,5 liters store motor, så kort tid efter gjorde man endnu et forsøg og lancerede BMW M535I – en eksplosiv firedørs sedan med 219 hk. Den solgtes i 1400 eksemplarer. Det lyder måske ikke af det store, men det var nok til, at BMW ledelsen vurderede, at der var marked for en mere permanent aftale omkring M-bilerne. Den potente coupé M 635 CSI blev sendt på gaden i 1984 og så var succesen med M for alvor skabt. Siden har vi set et hav af M-biler med størst succes for M3’erne op gennem 1990’erne og 00’erne.

Fuldendt M bil

Nu er der så kommet en M2 som jeg umiddelbart vil vurdere er den sjoveste potente gadebil for tiden. En lækker sekscylindret motor med to turboladere og 370 heste samt voldsomme 465 Newtonmeter allerede fra 1450 omdrejninger. Læg dertil så baghjulstræk og BMWs hamrende suveræne syv trins dobbeltkoblingsgearkasse, der gør gearskiftene mere smooth end den lækreste milkshake ved en ægte amerikansk diner. Hver gang. At M2’eren her så er gejlet med alt i M-udstyr, store 19 tommer alufælge og voluminøse skærme, gør bare bilen fuldendt.

M Performance udstødning

Testbilen her er udstyret med fire fede afgangsrør som gemmer på en M Performance udstødning. Den koster godt nok 33.500 kroner monteret, men det er penge givet godt ud når vi snakker BMW M2. Udstødningen larmer og buldrer så meget ved fuld effekt, at den ikke er tilladt at anvende på offentlig vej. Når den står i Sport+ brummer den i forvejen som en olm tyr, men trykker du så to gange på en specialbygget anordning, der egentlig blot er en fjernbetjening, sker der ting og sager. Lyden går ret mange decibel op og M2’eren lyder nu endnu mere potent.

Hidsigprop i rette element

M2 er vildt hurtig. Den når 100 km/t på lidt mere end fire sekunder og der er ikke skyggen af turbotøven. Den løber 250 km/t på toppen, hvilket er elektronisk begrænset, men snupper du et kørekursus hos BMW i Tyskland, kan de slå begrænseren fra, og så render din M2 pludselig 270 km/t. Det er pænt stærkt og vist kun noget du kan få mulighed for at køre få steder i Tyskland. M2 er en hidsigprop på energidrik. Den vil frem i verden, og du skal være yderst varsom med din speederfod. Faktisk så er den bedst tjent med kørsel på snoede veje, hvor du kan mærke styretøjet for alvor, men den gør det bestemt også godt i høj fart på lige stræk. M2 er køreglæde og køreegenskaber i rette element.

Få mangler

BMW M2 er rå på den fede måde – nøjagtig som sin forgænger 1M Coupé, men jeg savner alligevel lidt raffinement. Lad mig sige det på den måde, at det korte, fedt stylede karosseri ikke ligner den million kroner som BMW forhandleren forlanger for en M2. Bagsædet er kun forbeholdt børn under 10 år, men omvendt handler en M jo dybest set slet ikke om børn på bagsædet. En BMW M handler om egotripperens køreglæde og “her kommer jeg” i skøn forening – og så giver M2 pludselig mening.

BMW M2 Coupé

Pris: Denne model: 1.163.997 kr. Ellers er startprisen for M2 942.280 kr.
EU-miks: 12,7 km/ltr.
Motor: 2979 ccm, sekscylindret benzin med turbo
Ydelse: 370 hk/6500 omdr.
Moment: 465 Nm/ 1450 – 5560 omdr. 500 Nm ved overboost
Tophastighed: 250 km/t.(begrænset) 270 km/t. med M Driver’s Package
0-100 km/t: 4.3 sek. Med automatgear – 4.5 med manuel.
Transmission: 7-trins M DKG dobbeltkobling og baghjulstræk
Bagagerum:390 ltr.
Mål (l/b/h): 446/198/141 cm

Kommentarer