DEL

Det var så dejligt fornyende, da Volvo sendte S90 og V90 på gaden sidste år. Bilerne kom med masser af sikkerhedsudstyr og kørekomfort i særklasse. Her på biltesteren.dk tøvede vi ikke med at placere S90 (sedan-modellen.red) helt i top på den uofficielle liste over biler i firmabilklassen. Den mulede både Mercedes-Benz, Audi og BMW med et udseende der fik tyskerne til at se aldrende ud allerede i forhandlerens showroom, men nu er sidstnævnte klar til at tage kampen op med Volvoen i den meget vigtige bilklasse.

Brug bare hånden

Den nye BMW 5-serie har været ventet med længsel. Der ér bare et eller andet over det, når BMW lancerer en af de store modeller. Sådan var det også sidste år med 7-serien, hvor tyskerne nok engang beviste, at de godt kan det der med ny teknologi, hvis bare de får tiden til det. 7-serien kom med mulighed for I-Drive systemet som er udstyret med gesture control, hvor man ved hjælp af fagter kan styre alt fra navigation til lyd. Det system er der også mulighed for at få i den nye 5-serie for blot 5.000 kroner ekstra, og vupti – så er BMW igen med der, hvor det for alvor er Spitzeklasse.

Super lækre sæder

Men nu er det jo ikke kun fagter med højre hånd foran infotainmentsystemet, der får bimmeren til at være i den automobile førsteklasse. Den nye 5-serie er så meget mere. Eksempelvis byder den i testbilen her, som er en 520d Sport Line, på nogle ekstremt lækre sæder i front. Generelt sidder jeg altid godt i en BMW, men i tilfældet her sidder jeg bare endnu bedre. Godt nok er sæderne ekstraudstyr i en decideret Sport Line-pakke til 49.000 kroner, der udover sæderne også indeholder flere detaljerede sportslige designelementer samt 18’’ letmetalfælge og LED tågelygter.

Vældig flot forbrugstal

Motormæssigt er der tale om en firecylindret dieselmotor med TwinPower Turbo. Den har 190 hestekræfter og et moment på dejlige 400 Nm, hvilket er præcis det samme som den føromtalte Volvo. BMW’en her når fra 0 til 100 km/t på lidt over syv sekunder, hvilket er ganske udmærket i så stor en bil. Forbrugsmæssigt fortæller de officielle papirer fra det sydtyske, at 520d skal kunne køre 23,3 km på en liter dieselolie ved blandet kørsel. Jeg har kørt en del motorvej i testbilen og takket være Eco-programmet lykkedes det mig at holde et blandet gennemsnit over knap 700 km på lige under 19 km/ltr., hvilket jeg vil betragte som særdeles godkendt.

Systemet hjælper til

Tilkøber du det udvidede navigationssystem, der hedder Navigation Professional, som koster 50.000 kroner, får du noget ganske imponerende med i din bil. Gearkassen og navigationssystemet arbejder sammen så systemet ganske enkelt vælger det rette gear før bilen kører ind i et sving. Det er lidt grænseoverskridende at køre med i starten, men efter et par gange føles det ganske naturligt. Bliver du træt af “systemets hjælp” vipper du bare gearstangen over i manuel, og så gearer du ned ved at skubbe gearstangen fremad, og op ved at trække den tilbage.

Der Meister kan også være sporty

Selvfølgelig har 520d baghjulstræk – og heldigvis for det. Jeg er stor tilhænger af baghjulstræk fordi jeg godt kan lide at blive skubbet frem i stedet for at blive trukket frem. Ved høj fart på motorvejen oplever jeg i øvrigt 520d som pænt sporty når køreprogrammet er “Sport.” Styretøjet er måske en anelse følsomt, men ikke noget, der for alvor trækker ned i den samlede bedømmelse. Lad mig sige det på den måde, at jeg vil mene, at BMW med den nye 5-serie igen er tilbage i firmabilklassen. Du kan roligt vælge denne firecylindrede variant, for den er nemlig lige nu “Der Meister.”

BMW 520d Sport Line

Pris: Denne bil 882.736,- 5-serie fås fra 610.880,-
EU-miks: 23,3 km/ltr.
Motor: Fire cylindre – TwinPower turbodiesel
Ydelse: 190 hk ved 4.000 omdr./min.
Moment: 400 Nm ved 1.750 – 2.500 omdr./min.
Topfart: 235 km/t
0-100 km/t: 7,5 sek.
Tilladt anhængervægt: 2.000 kg med bremser – 750 uden bremser
Bagagerum: 530 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.936/1.868/1.467 mm

Kommentarer