DEL

Plug-in hybrid. Det betyder, at bilen foruden brændstof også kører på strøm. En forbrændingsmotor klarer det meste, men der er også mulighed for, at du kan køre nogle kilometer i bilen på ren strøm. Så vil du gerne signalere, at du værner om miljøet, og har du pengene i orden, så er det en plug-in hybrid du skal købe. Et godt bud kunne være denne BMW 330e som til forveksling ligner en ganske almindelig BMW 3-serie sedan. Eneste forskel er det diskrete “e” på bagsmækken, e-Drive logoet på C-stolpen og tankdækslet mellem venstre fordør og venstre forskærm.

Det tager for lang tid

Men faktisk er det slet ikke et tankdæksel der sidder placeret der mellem fordør og skærm. Det er her, du kan tilslutte det medfølgende ladekabel og enten fylde strøm på bilen hjemme ved privaten eller på en af de ladestandere der er placeret rundt omkring i landet. Det fungerer ganske nemt, selv om det tager lang tid at “tanke bilen op” med strøm. Den kan ikke lynlades, så det tager cirka to en halv time at få batteriet fyldt op hos for eksempel Clever, mens det tager næsten seks timer hjemme i min stikkontakt. Det er ganske enkelt for lang tid og den direkte årsag til, at jeg endnu ikke helt er faldet 100 procent for plug-in hybrid.

Køreegenskaber i top

Normalt er de fleste plug-in hybrider rent køremæssigt sådan en blanding mellem en tung gyngende discount SUV og en økonomisk reel lille bil, men det er langt fra tilfældet med BMW 330e. Det er lykkedes tyskerne at bibeholde BMW’s sportslige køreegenskaber på trods af det 150 kg tunge batteri, der ligger godt gemt under bagagerummet. Måske er den knap så BMW-agtig i kurver og sving, men det lever du med. Den velkendte 8-trins Steptronic automatgearkasse gør arbejdet som forventligt. Den når fra 0 til 100 km/t på lige godt seks sekunder, hvilket er ret hurtigt. På toppen løber den 225 km/t, hvilket ingen jo alligevel har brug for ved daglig kørsel.

Irriterende lille tank

Jeg er dog irriteret over, at benzintanken kun kan rumme 41 liter benzin. Det bliver et problem for dig der skal pendle langt, hvilket måske er direkte årsag til, at du fravælger BMW 330e som din nye bil. Og det er synd og skam, for plug-in hybrid idéen er jo ganske god. Især hvis du gerne vil signalere, at du skam tænker på fremtidens miljø. Du kan godt have gode intentioner om at køre børnene af sted om morgenen på ren strøm, men det kræver, at du ikke har meget over 20 km alt i alt. BMW foreskriver, at 330e kan køre 40 km på ren strøm. Vores test viser, at det nok nærmere er halvdelen, du skal regne med.

Ret høj pris

Prismæssigt er vi i den dyre ende. Testbilen med ekstraudstyr koster den nette sum af 828.779 kroner. Det er mange penge for en toliters firecylindret plug-in hybrid med henholdsvis 184 benzin-hk og 88 el-hk. Startprisen er 552.480 kroner, men så mangler den udstyr i en sådan grad, at det nærmest kun er chassiet, du køber. Og ekstraudstyr, det ved vi koster, når der er tale om en BMW. Måske giver det mere mening at fremhæve beskatningsprisen, der er ganske favorabel. Den starter ved 498.000, og så begynder tingene pludselig at give mening. For vil du helt ærligt ikke gerne signalere, at du er en moderne miljøbevidst mellemleder med styr på tingene?

BMW 330e iPerformance aut.

Pris: kr. 828.779,- Ellers er startprisen kr. 552.480,-Beskatningsgrundlag: fra kr. 498.000,-
EU-miks: 52,6 km/ltr. (kombi el/benzin på standardhjul.)
Motor: 4-cylindret turbobenzin/elmotor
Ydelse benzin: 184 hk ved 5000 – 6500 omdr./min.
Ydelse el: 88 hk ved 250 omdr./min.
Max moment benzin: 290 Nm ved 1.350-4.250 omdr./min
Max moment el: 250 Nm ved 0-2.500 omdr./min
Samlet: 420 Nm
Topfart: 225 km/t
0-100 km/t: 6,1 sek.
Bagagerum: 370 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4633 mm/2031 mm/1429 mm

Kommentarer