DEL

Jeg plejer at sige om Audi, at det er bilmærket til ham, der har pengene i orden, og ikke interesserer sig synderligt for biler – og samtidig er så stokkonservativ, at han aldrig kunne drømme om at hive den nystrøgede skjorte ud af bukserne. Det mener jeg stadig. Det er nok også ham, der skal kigge nærmere på bilen her. Lad os bare starte med prisen. 560.000 kroner for indstigningsmodellen. Skal du så krydse lidt af på ekstraudstyrslisten, er du hurtigt af med langt mere bare for ekstraudstyret end, hvad en fint udstyret Kia Cee’d koster. I testbilen her, er der eksempelvis ekstraudstyr for mere end 300.000 kroner.

Voldsomt dyr bil

Det betyder, at den reelle pris for testbilen er mere end 870.000 kroner. Det er immervæk også en slags penge for en stationcar. Så kan du sige det mange altid gør, når bilen har  logoet med de fire ringe “Ja, men det er jo en Audi.” Og? spørger jeg så. Der er ingen tvivl om, at VW-koncernen selv ser Audi som noget eksklusivt, og det er da også her deres snobbede kunder kigger mest, men så stort et spring er der altså ikke længere mellem for eksempel Volkswagens ypperste og Audis ditto.

Smuk som de færreste

Men se lige på den engang. Designmæssigt skal de nærmeste konkurrenter stå dælens tidligt op, hvis de vil gøre sig forhåbninger om at fravriste A4’eren førstepladsen. Det stramme og elegante design er perfekt skruet sammen, og så gør det bestemt ikke noget, at den her står på et sæt fede 19 tommer RS-fælge og har Matrix LED-forlygter (både fælge og lygter er ekstraudstyr, red.) som sammen gør, at bilen får en masse anerkendende blikke ude i trafikken. Og det er uanset om jeg holder i et kryds og får øjenkontakt med en ung gut, eller om jeg henter junior i skolen, og pædagogen giver thumbs up henne fra legepladsen.

Lækkert cockpit

Inde i kabinen er der også masser af stil. Jeg er især vild med det Audi selv kalder for “Virtual Cockpit”, hvor en kæmpe skærm enten kan vise et stort navigationskort, eller bilens data. Det ser drønende godt ud, og er med til at gøre køreoplevelsen meget lettere. I testbilen her er der blandt andet en “Assistentpakke City”, der koster 27.000 kroner. Den indeholder parkeringshjælp plus, bakkamera, “Audi side assist” og så noget, der hedder  “Audi pre sense rear”. Sidstnævnte er yderst effektiv, har jeg erfaret i praksis. Den registrerer tværgående trafik bagved, hvilket jeg erfarer, da jeg bakker ud af en bås ved den lokale Netto. Selv om jeg har noteret mig, at der kommer en Suzuki trillende bag mig, klodser Audien med det samme bremsen hårdt i. Faktisk bremser den så hårdt, at min otte-årige søn et kort øjeblik tror, at japaneren påkører os.

Ambivalent motor

Motormæssigt kan jeg ikke helt blive enig med mig selv. Egentlig burde de 190 hestekræfter fra den ellers så lækre to-liters turbobenziner give masser af overskud, men det virker desværre bare lidt som om de mange heste på en eller anden måde bliver holdt tilbage af dobbeltkoblingsgearkassen. Den skifter lige så hurtigt som en gazelle på flugt, men det er desværre en flad fornemmelse uanset om jeg kører i “dynamic” eller “efficiency”. Det er som om, der stadig er en del speederrespons. Til gengæld kan jeg godt lide testbilens forbrugstal. 19,6 km/ltr står den opgivet til ifølge de officielle papirer fra fabrikken. Min test med to voksne og to otte-årige børn i bilen, samt et fyldt bagagerum, viser 16,7 km/ltr over små 500 km, hvilket må siges at være ganske udmærket.

Audi A4 Avant Sport 2,0 TFSI

Pris: kr. 870.424.- A4 Avant fås fra kr. 560.077.-
EU-miks: 19,6 km/ltr.
Motor: 2,0 R4
Ydelse: 190 hk ved 4200 omdr./min.
Moment: 320 Nm ved 1450 omdr./min.
Topfart: 210 km/t
0-100 km/t: 7,5 sek.
Bagagerum: 505 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 473/184/144 cm

Kommentarer