DEL

Det er efterhånden ved at være fem år siden den seneste Audi A3 kom på gaden. Fem år betyder som oftest et facelift, og sådan er det selvfølgelig også i tilfældet her. Infotainmentsystemet er opgraderet og den har også fået et pænt nøk opad når vi taler sikkerhedsassistenter. Designmæssigt er der også sket noget, hvor den nu har fået nogle andre forlygter med xenon-teknik som standard og en mere kantet kølergrill. Testbilen her er en sedan som hos Audi hedder Limousine. En yderst smuk bil, som koster fra 300.000 kroner og så er det ellers dig selv, der mere eller mindre bestemmer, hvor din pris havner, alt efter hvor meget udstyr du vil proppe i den. Motormæssigt er der tale om VW-koncernens nyudviklede trecylindrede 1,0 TSI-turbobenziner med 116 hk. Den vender jeg tilbage til.

Ingenting som standard

Først vil jeg godt lige blive ved det med udstyret. Her bryder jeg mig ikke om, at Audi ganske enkelt er for fedtet. Vi lever i 2017 og her burde sådan noget som fartpilot og navigation være standard. Det er det ikke. Skal du have det i din A3 Limousine, må du betale 6.500 kroner ekstra for fartpiloten, hvis du kun ønsker denne, og hele 35.000 kr eller 54.000 kr for navigation alt afhængig af, hvor meget systemet skal kunne. Selvfølgelig fås det også i nogle pakker, hvor for eksempel en Audi assistentpakke, der blandt andet indeholder parkeringshjælp, lane assist, stop&go, fodgængergenkendelse og adaptiv fartpilot til den nette sum af 38.000 kroner. Hånden på hjertet så tror jeg ikke der er ret mange, der har brug for ret meget andet end fartpiloten.

Overraskende fin motor

Som nævnt i første afsnit har bilen her en 116 hestes 1,0 turbobenzinmotor med tre cylindre. Det lyder umiddelbart som lidt af en svagpisser, men den overrasker mig ganske positivt. Den sejtrækker godt og kan også godt køres frisk uden at den lyder som en tunet scooter i en gangtunnel. Den må trække 1300 kg, men jeg gad ikke køre langt i den med hverken campingvogn eller trailer på krogen. Dertil er overskuddet for lille. Du skal heller ikke køre meget mere end den maksimale hastighed på motorvejen, så det er ikke Audi A3 Limousine 1,0 du giver fuld pedal på den tyske Autobahn. Omvendt er det jo heller ikke derfor, du køber en A3 1,0 TSI.

Perfekt adaptiv fartpilot

Heldigvis er den adaptive fartpilot monteret i testbilen her. Jeg vil vove den påstand, at ingen andre bilmærker laver en adaptiv fartpilot, der matcher denne. Volvo, og faktisk også Suzuki, kommer tæt på, men ikke nok til at vippe Audi ned fra sejrsskamlen. Normalt irriterer jeg mig over, at de adaptive fartpiloter lige mangler det sidste for at gøre trafikken glidende, men sådan er det ikke her. Selv om bilen er udstyret med en manuel gearkasse kan jeg sagtens geare både op og ned og holde den angivne fart uden problemer. Kører jeg i inderste spor på motorvejen mens jeg nærmer mig en lastbil, bremser systemet ganske langsomt ned og lige så snart jeg er ude i overhalingssporet er jeg pænt hurtigt oppe i fart igen. Det sker lynhurtigt uden at jeg behøver at træde på speederen for at få mere fart på. Det er godt håndværk, Audi.

Lækker førerplads

Bag rattet føler jeg mig ekstremt godt tilrette. Ergonomisk findes der formentlig ikke meget bedre i denne klasse, og materialevalget er tiptop. Det tiltaler mig pænt meget, at jeg ved et tryk på en knap kan fjerne infotainmentskærmen og stadig have gang i både musik og navigation. Skal jeg pege fingre af noget her, må det være omkring trykknapbetjeningen af infotainmentskærmen som især i starten kræver en del tilvænning. Men så snart det sidder i fingrene, er problemet til at leve med. Pladsmæssigt er der på bagsædet problemer for voksne mennesker. Du skal ikke være meget højere end 170 cm før du føler dig klemt deromme.

Alternativet frister

Skal der være mere plads, så kig lidt nærmere på Audi A3 Sportback med fem døre. Du ved; den lille A3’er vi altid ser i gadebilledet. Den sparer du faktisk også 10.000 kroner på at tage fremfor Limousine. Er du den friske type, så kigger du lige en overgang på Seat Leon 1,0 TSI. Det er samme motor som i Audien her, men med ekstremt meget mere udstyr. Nej, det er ikke en Audi, men mon ikke du lever med det, når jeg nu fortæller dig, at den fås for under 200.000 kroner?

Audi A3 Limousine 1,0 TSI Sport

Pris: Denne bil 377.453,- A3 fås fra 299.392,-
EU-miks: 21,7 km/ltr.
Motor: Tre cylindre – benzin
Ydelse: 116 hk ved 5.000 – 5.500 omdr./min.
Moment: 200 Nm ved 2.000 – 3.500 omdr./min.
Topfart: 211 km/t
0-100 km/t: 9,9 sek.
Tilladt anhængervægt: 1300 kg med bremser – 750 uden bremser
Bagagerum: 425 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4458/1960/1416 mm

Kommentarer