DEL

Det er ingen hemmelighed i disse spalter, at jeg er stor beundrer af Alfa Romeo. Jeg er dog ikke betingelsesløst forelsket i det italienske bilmærke. Jeg vil faktisk driste mig til at kalde mig selv for kritisk ubetinget forelsket i Alfa Romeo, for er der noget jeg ikke bryder mig om ved Alfa Romeo, så skal de dæleme nok få det at vide. Problemet er bare, at der meget sjældent er mislyde mellem Alfa Romeo og jeg. Tag nu for eksempel testbilen her, som er en 210 hestes dieseludgave af den første SUV nogensinde fra Alfa Romeo.

Kritikerne hyler

Bilen, der har fået modelnavnet Stelvio, opkaldt efter bjergpasset Passo Dello Stelvio i det nordvestlige Italien, der i øvrigt er Europas højstbeliggende bjergpas. Der er kritikere, alfister og andre bilinteresserede individer, der mener, at Alfa Romeo ikke skal lave dieselbiler og da slet ikke SUV’er. Jeg er ikke en af dem, der synger med i det kor. En Alfa Romeo kan sagtens have en dieselmotor, og da jeg hørte om Stelvio-planerne første gang, stod den på italiensk aftensmad hjemme i privaten. Det var en festaften.

Udseendet er velkendt

Nu sidder jeg så i en Stelvio for første gang, og mit førsteindtryk er, at bilen ikke er så stor og kluntet som jeg havde frygtet. Med små 1.671 mm i højden er den på højde med for eksempel en Audi Q5, men den er både en smule længere og bredere end den tyske konkurrent, hvilket blot får italieneren til at se mere helstøbt ud. Udseendet har Stelvio med fra søster Giulia, der måske er markedets allersmukkeste bil netop nu. Teknikken har den også med fra søsteren, men ellers Alfa Romeo Stelvio helt sin egen, eller hvad?

Overvej læsebriller

Jeg bemærker, at jeg har samme siddeposition her i Stelvioen som jeg har i en Giulia. Men jeg sidder 19 centimeter højere end i Giuliaen, hvilket øger mit udsyn ganske betragteligt. Omkring førerpladsen er det hele spartansk opbygget som en typisk Alfa Romeo, hvor der ikke er ruttet med betjeningsknapper, hvor to dybe brønde leder ned til henholdsvis omdrejningstæller og speedometer med en lille infoskærm i midten. Infotainmentskærmen er flot integreret i midterkonsollen, men den er ikke særlig stor. 8,8 tommer er hvad det kan blive til, og det er lige før jeg skal have læsebriller på, for at se, hvad der sker i bakkameraet.

Intelligent firehjulstræk

Det er dog alt sammen ligegyldigt så snart hjulene begynder at rulle fremad. Med det samme mærker jeg, hvor præcist styretøjet er, hvilket igen leder mine tanker hen i retningen af søster Giulia. Vejgrebet er i særklasse med det intelligente firehjulstræk, Q4, der som udgangspunkt kun tager forhjulene med i trækket, hvis der er behov for det. Ellers trækker den kun på baghjulene, hvilket er en sand fornøjelse for mig, da jeg langt hellere vil skubbes frem, end trækkes frem af forhjulene.

Stelvio er min sol

På motorvejen er Stelvio i sit es. Retningsstabiliteten er sublim, og jeg oplever ingen kabinestøj af nævneværdig karakter. Rent forbrugsmæsigt lover de italienske ingeniører, at testbilen her kan køre næsten 21 km på en liter dieselolie. Mit faktiske forbrug siger lige knap 15 km/ltr., hvilket vel egentlig er okay. Jeg forsætter i bilen nogle timer endnu mens jeg nyder aftensolen gå ned vest for Esbjerg som du ser på billederne herunder. Imens nynner jeg et par strofer af den gamle italienske melodi “o sole mio” som frit oversat betyder “min sol.” Sådan har jeg det nemlig med Stelvio lige nu. Hun er min sol.

Alfa Romeo Stelvio 2.2 Diesel

Pris: Denne bil 928.980,- Stelvio fås fra 621.880,-Beskatningsgrundlag: fra kr. 549.000,-
EU-miks: 20,8 km/ltr.
Motor: Fire cylindre, turbodiesel
Ydelse: 210 hk ved 3.750 omdr./min.
Moment: 470 Nm ved 1.750 omdr./min.
Topfart: 215 km/t
0-100 km/t: 6,6 sek.
Egenvægt: 1.659 kg
Tilladt anhængervægt: 2.300 kg m bremser – 750 kg uden bremser
Bagagerum: 525 liter
Længde/Bredde/Højde: 4.687/1.903/1.671 mm

Kommentarer