DEL

En Alfa Romeo skal køre på benzin. Det mener i hvert fald de fleste tilhængere af det italienske bilmærke. Ikke desto mindre fik vi her i landet den første Giulia med en 150 hk dieselmotor i slutningen af 2016, hvilket for mange var en positiv overraskelse. Jeg er ikke ubetinget til benzinmotorer i en Alfa Romeo Giulia. Jeg mener sagtens at modellen kan bære en dieselmotor. De sportslige styreegenskaber er i hævd, baghjulstrækket er usandsynligt lækkert og så har den jo et udseende, der får selv den største kritiker af Alfa Romeo til at bøje sig i støvet.

Den helt rigtige motor

Nu er den her så med den motor, mange mener, er den helt rigtige motor til en Alfa Romeo Giulia – en 2.0 benzinmotor med 200 hk. Trækkraften topper allerede ved 1.750 omdrejninger, hvilket i dén grad imponerer mig. Klokkeklart trækker motoren op til det røde felt på omdrejningstælleren, hvor jeg et kort øjeblik – hvis det ikke lige var for den manglende motorlyd – føler, at jeg sidder i en ægte racerbil. Jeg kan ikke vente med at køre motorvej i den, så jeg finder nærmeste grønne afkørsel og drøner af sted på den dobbeltsporede.

Motorvejen er hjemmebanen

Hold da op. Det er her på den sønderjyske motorvej, hun for alvor hører hjemme. 0 til 100 km/t er overstået på lidt mere en 6,5 sekunder. Det er altså pænt hurtigt i en gadebil med blot 200 hk. Kabinestøjen er minimal som larmen fra en gondoltur søndag morgen i Venedig, affjedringen er “al dente” som en pastaret på en sidegaderestaurant i Napoli og retningsstabiliteten er fornem som Silvio Berlusconis garderobe. Gearkassen er den nye otte-trins automatgearkasse som giver lynhurtige og præcise gearskift.

Farven vækker opsigt

Især i Dynamic-indstillingen er testbilen her i sit varmblodige es. Motoren er omdrejningsvillig, og især ved nedgearinger spinner hun som en hankat på listefødder efter indtagelse af en skål fløde. Giulia er ekstremt godt skruet sammen. Egentlig er jeg mest til den røde farve til en Giulia, men jeg må indrømme, at den blå farve som testbilen her er udstyret med, vækker opsigt og anerkendende blikke fra bilinteresserede i alle aldersklasser. Og som Giulia står her med røde bremsekalibre, sideskørter og en sænket undervogn, er der ikke noget at sige til, at hun får masser af savlende blikke kastet efter sig.

Ekstraudstyr koster kassen

Måske står de og tænker, at de godt gad eje sådan en fin bil. En Giulia som denne kan blive deres for lige lidt over 500.000 kroner. Her skal man dog være opmærksom på, at den pris er uden nogen former for ekstraudstyr. Altså en skrabet Giulia så at sige, hvis man kan bruge det udtryk. Regn med, at der skal for i hvert fald 100.000 kroner ekstraudstyr i den, før du skriver under på slutsedlen. Testbilen her har for knap 200.000 kroner ekstraudstyr i uden at det på nogen måde føles som noget, der kan undværes. Er du interesseret i beskatningsprisen, kan det oplyses, at den starter ved lidt over 420.000 kroner.

Spartansk kabine

Inde i kabinen er der heller ikke noget at komme efter. Indretningen er minimalistisk og der er ikke mange knapper at pille ved. Langt det meste styres fra rattet eller den smukt integrerede infotainmentskærm i midterkonsollen. På bagsædet er der lige akkurat plads til voksne mennesker, hvis du kan leve med, at der ikke er megen luft mellem hårtop og tagbund. Jeg sidder godt i førersædet og har med mine 186 cm i højden en perfekt kørestilling. Faktisk sidder jeg så godt, at jeg et øjeblik overvejer, om jeg lige skulle smutte ned til den der al dente pasta i Napoli, men det bliver ved tanken. Denne gang.

Alfa Romeo Giulia – Super 2.0 Turbo

Pris: Denne model: kr. 703.070 Giulia fås fra kr. 468.770.-
EU-miks: 16,7 km/ltr.
Motor: 2,0 – benzin med turbo, fire cylindre
Ydelse: 200 hk ved 5.000 omdr./min.
Moment: 330 Nm ved 1.750 omdr./min.
Topfart: 235 km/t
0-100 km/t: 6,6 sek.
Tilladt anhængervægt: 1.600 kg m bremser – 745 kg uden bremser
Bagagerum: 480 ltr.
Længde/Bredde/Højde: 4.643/2.024/1.436 mm

Kommentarer